PENILAIAN & PENGURUSAN HARTA
Nama Jabatan / Bahagian | Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta |
Nama Ketua Jabatan / Bahagian | Pn. Hjh. Aida Bt Omar |
Tel Jabatan | 03-80263118 |
No Faks Jabatan | 03-80240934 |
E-mel Jabatan | aida@mbsj.gov.my |
FUNGSI JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA
1. | Melaksanakan pengurusan pentadbiran, penyediaan Senarai Nilaian dan proses-proses berkaitan Penyediaan Cukai Taksiran mengikut peruntukan bahagian XV, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). |
2. | Menjalankan kerja-kerja penilaian ke atas harta-harta baru milik Kerajaan Persekutuan, Negeri dan Badan-badan Berkanun bagi menuntut Sumbangan Membantu Kadar. |
3. | Mengurus permohonan tanah bagi pihak Majlis untuk tujuan pemberimilikan, lesen, pendudukan sementara, pewartaan dan sebagainya. |
4. | Mengurus penyewaan aset Majlis meliputi medan selera/gerai, pasar awam, tanah dan bangunan milik Majlis serta tapak paparan iklan dalam kawasan pentadbiran MBSJ. |
5. | Mengurus aset-aset milik Majlis dari aspek penyelenggaraan kebersihan, insurans, penyediaan bekalan dan perkhidmatan serta pengurusan utiliti supaya dapat digunakan dengan selamat dan selesa. |
PIAGAM PELANGGAN JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA
JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA |
||
TERAS 1 |
TADBIR URUS TERBAIK |
|
FUNGSI ORGANISASI |
F0 1 |
|
BIL. |
PIAGAM PELANGGAN (PP) |
TEMPOH |
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 1 |
|
PP 1 |
Meminda dan menguatkuasakan Cukai Taksiran ke atas pegangan berkadar mengikut peruntukan Seksyen 144, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). |
3 bulan dari tarikh pengeluaran Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (Borang F) |
PP 2 |
Mencetak dan menguruskan penghantaran Notis Pindaan Senarai Nilaian kepada pemilik harta yang terlibat. |
Tidak kurang daripada 30 |
PP 3 |
Mengadakan Mesyuarat Pendengaran Bantahan selepas Notis Pindaan kepada Senarai Nilaian dikeluarkan kepada pemilik harta. |
2 kali setahun |
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 1 |
|
PP 4 |
Mengeluarkan surat keputusan bantahan kepada pemilik harta yang mengemukakan permohonan secara bertulis |
14 Hari dari Keputusan Mesyuarat Majlis |
PP 5 |
Memproses Permohonan Pindah Milik Bil Cukai Taksiran (Sekiranya Dokumen Lengkap dan Tiada Tunggakan Cukai Taksiran) |
7 Hari Dari Tarikh Dokumen Yang Lengkap |
PP 6 |
Memproses Permohonan Tukar Alamat Surat – Menyurat (Sekiranya Dokumen Lengkap) |
1 Hari Dari Tarikh |
PP 7 |
Mengeluarkan Surat Akuan Penerimaan |
3 Hari |
PP 8 |
Terima aduan dan tindakan maklumbalas aduan kepada pengadu |
15 Hari |
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 2 |
|
PP 9 |
Penyediaan Borang A dan Borang B selepas terima maklumat Perakuan Siap dan Pematuhan (Borang F) dan menyerahkannya kepada agensi kerajaan berkaitan bagi tujuan pengesahan tarikh penghunian / menduduki harta tersebut. Agensi kerajaan tersebut perlu melengkapkan Borang B dan serahkan kembali kepada pihak MBSJ. |
30 hari dari tarikh terima maklumat lengkap daripada agensi berkaitan |
PP 10 |
Menyediakan dan menyerahkan Borang C serta maklumat-maklumat penilaian harta kepada Jabatan Penilaian & Perkhidmatan Harta Negeri Selangor bagi tujuan pengesahan nilaian Sumbangan Membantu Berkadar (SMK). |
Sebelum 30 November tahun penilaian |
PP 11 |
Membuat tuntutan Sumbangan Membantu Kadar (SMK) kepada agensi berkaitan |
sebelum 28 Februari |
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 3 |
|
PP 12 |
Mengemukakan permohonan hal-hal yang berkaitan tanah yang lengkap kepada agensi |
14 hari dari tarikh permohonan lengkap dan |
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 4 |
|
PP 13 |
Mengeluarkan surat jawapan keputusan permohonan penyewaan kepada pemohon |
7 hari dari tarikh |
PP 14 |
Mengeluarkan bil tuntutan kepada penyewa setiap bulan |
Sebelum 30hb setiap |
TERAS 2 |
INFRA DAN KEMUDAHAN AWAM |
|
FUNGSI ORGANISASI (FO) |
F0 3 |
|
FUNGSI JABATAN (FJ) |
FJ 5 |
|
PP 15 |
Menjalankan lawatan pemeriksaan tapak aset Majlis bagi mengawal selia kerja-kerja pembersihan oleh kontraktor yang dillantik |
4 kali sebulan |